Előlegről bizonylat?

PDF változatPDF változat

A hétköznapi életben sokszor előfordul hogy előleget fizetünk vagy éppen kapunk egy árú –vagy szolgáltatás kapcsán. Az ügyletről alapesetben számlát kell kiállítani annak a félnek aki kapja az előleget. Három főbb csoportba oszthatóak az előlegek ÁFA fizetés szerint: adómentes, fordított ÁFA-s és adóköteles:

  • Ha olyan szolgáltatást nyújtunk mely adómentes, akkor a kapott előleg után a számlán meg kell jelölni az adómentességet a megfelelő törvényi hivatkozással (ez utóbbi esetben egyéb számviteli bizonylat is kiállítható).
  • Fordított adózású ügylet esetén a kapott előleg után olyan számlát kell kiállítani melyen fel kell tüntetni hogy fordított adózású ügyletről van szó.
  • Adóköteles ügylet utáni előlegfizetéskor akkor nem szükséges számlát kiállítani, ha a vevő nem adóalany vagy magánszemély és nem kéri a számlát (pl. saját magának nyomtatót vásárol egy számítógépes boltban), és készpénzben vagy készpénzt helyettesítő eszközben fizeti az előleget, ekkor viszont nyugtát ki kell állítani. (Készpénzt helyettesítő eszköznek számít az 1996. évi CXII. törvény szerint a csekk, az elektronikus pénzeszköz, illetve a pénzforgalmi szolgáltató és az ügyfél közötti keretszerződésben meghatározott olyan személyre szabott dolog vagy eljárás, amely lehetővé teszi az ügyfél számára a fizetési megbízás megtételét.) Számlát kell kiállítani az ÁFA törvény értelmében akkor ha a maradék összeget a vevő a teljesítést követően fizeti meg!!

 

Ha azonban adóalany az előleget átadó akkor minden esetben kötelező a számla kiállítása. 900.000 Ft (bruttó) átvett összeg felett minden esetben kötelező a számla kiállítása!! Létezik azonban olyan mindennapos eset is, hogy a teljes vételárat a teljesítés napjáig kifizeti a vevő. Ebben az esetben ha adóalanyról vagy magánszemélyről (kéri a számlát) van szó és van előleg is, akkor egyrészt ki kell állítani egy előlegszámlát, majd a teljesítés időpontjában egy újabb számlát is a jogszabály értelmében. Nem adóalany esetében elég nyugtát kiállítani a teljesítés időpontjában. Speciális, de gyakori eset a bérleti díjról kiállított bizonylat. Itt ugyanis a fizetés esedékessége a tényleges teljesítést megelőzően van sok esetben. Ekkor csak végszámlát kell kiállítani a fizetési határidőt alapul véve.

RSS hírcsatorna

Többet szeretne tudni?

Iratkozzon fel RSS hírcsatornánkra!

Kérjük hívja a +36 30 332 5119-es számot

Főbb számviteli szolgáltatásaink:

  • Könyvelés
  • Adótanácsadás
  • Bérszámfejtés
  • Vagyonosodási vizsgálatokkal kapcsolatos ügyintézés Budapesten!

Tisztelettel,

Pollák Márton

Ügyvezető igazgató

 
 

Napi teszt


Napi Tipp

Üzleti partnerünk esetében mindig ellenőrizzük adóalanyiságának érvényességét, akkor is ha külföldi cégről van szó!

A www.apeh.hu oldalon...

Üdvözöljük könyvelő irodánk honlapján! A könyvelés menüpont alatt megtalálhatja a könyveléssel kapcsolatos szolgáltatásainkat (pl.: kettős könyvelés, mérlegkészítés, eredménykimutatás, SZJA- és ÁFA bevallások), az adótanácsadás alatt az elsősorban adókkal és járulékokkal kapcsolatos optimalizálási konzultációnkat, bérszámfejtés alatt a bérügyintézés szolgáltatásait cégek és magánszemélyek esetében. Rövid bemutatkozásunk: Az 1980-as évek vége óta foglalkozunk könyveléssel, adótanácsadással és bérszámfejtéssel mérlegképes könyvelő szakemberekkel. Az elmúlt pár évtized szakmai tapasztalatát is hasznosítva a gyakorlatban kínálunk minőségi könyvelést kis cégektől a részvénytársaságokig. Mivel Magyarországon a jogszabályok kiemelten a számvitel területén gyakran változnak, ezért is járunk alkalmazottainkkal együtt folyamatosan mérlegképes könyvelői továbbképzésekre, ahol utánna számunkra is letisztultan adjuk át Önöknek - jelenlegi és leendő Kedves Ügyfelünknek - az Önt érintő számviteli változásokat hogy vállalkozásának könyvelése miatt Ön egy percig se aggódjon. Ön akár most lépett bele a vállalkozások világába, akár régebb óta működő cége van, könyvelőink segítségével másfajta szemszögből is láthatja vállalkozásának működését, mint amit a piacon a többi könyvelő kínál. Reméljük hamarosan üdvözölhetjük ügyfeleink között és megoszthatjuk Önnel a tapasztalatainkat a könyvelés területén! Könyvelő irodánk címe: 1055 Budapest, Szent István körút 1. (a Jászai Mari téri villamosmegállónál).
Cégalapítás esetén rendelkezünk ügyvédi háttérrel, illetve ha Ön nagyobb vállalkozás birtokosa úgy könyvvizsgálói kapcsolatunk is van, mindemellett nyújtja könyvelőirodánk Önnek a saját professzionális könyvelői, adótanácsadói és bérszámfejtői szolgáltatását.
Extra szolgáltatásként angolul beszélő könyvelőnk is van!