APEH irányelvei 2010

PDF változatPDF változat

A kötelező ellenőrzéseken túl az állami adóhatóságnak az ellenőrzési tevékenységét a vezetője által minden év elején február 20-áig közzétett ellenőrzési irányelv alapján kell végeznie az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény értelmében. Az alábbiakban láthatjuk hogy melyek ezek a pontok:

A kiválasztási folyamat sarokpontjai

Az adókötelezettséget nem teljesítő vagy azt megsértő adózót az adóhatóság a hatályos törvények alapján feltérképezheti és le is ellenőrizheti, függetlenűl annak tevékenységi körétől, méretétől, adófizetési képességétől, jogi helyzetétől stb.
Idén, 2010-ben továbbra is elsődleges szempont az adóelkerülő és a költségvetésnek kárt okozó adózókkal szembeni adóhatósági fellépés.Az előző évekhez hasonlóan továbbra is felfigyelhet az adóhatóság a következő vállalkozási mulasztásokra:

  • a bevallások benyújtásának elmaradása;
  • az áfa- és a jövedelemadó bevallások összhangjának hiánya;
  • többszörös székhely-, illetve tulajdonos-váltás;
  • több éven keresztül jelentős összegű tagi kölcsönnel történő működés;
  • nagy összegű adóhátralék felhalmozása;
  • nagy összegű fizetendő és levonható áfa bevallása az előtársasági és az azt követő időszakban;
  • tartós veszteség kimutatása folyamatos működés mellett (különös tekintettel a nagy összegben felhalmozódott veszteségek finanszírozására);
  • kiegyenlített értékesítés és beszerzés az EU tagországok vállalkozásaival folytatott kereskedelemben;
  • harmadik országokkal kapcsolatos export-import ügyletek bonyolítása;
    áfa-mentes termékimport bevallása
  • a bevallásokban sorozatosan nagy forgalom és a bevételhez igazodó nagyságú kiadások szerepeltetése (nevezett adóminimalizálás);
  • a vállalkozások kapcsolatrendszerén, számlázási láncolatán, érdekmegosztásán alapuló szervezett csalásban való részvétel.

Az APEH kockázatelemzése során szűri azon adózókat, amelyek az alábbi adóelkerülő magatartásra utalhatnak:

  • azokra a vállalkozásokra, amelyek forgalma az elévülési időn belül bármikor hirtelen és ugrásszerűen megnőtt;
  • az árbevételhez képest jelentős arányú szolgáltatást (pl. rendszerhasználati díj, bérleti díj, reklám- és marketing költség, stb.) igénybe vevő adózókra;
  • a beruházásaikhoz kapcsolódóan a társasági adóról szóló törvény alapján adóalap csökkentő tételt igénybe vevő, illetve adókedvezményt érvényesítő adózókra;
  • a különböző támogatásokat igénybe vevő vállalkozásokra;
  • a kutatás-fejlesztési tevékenységgel kapcsolatban adóalap-csökkentést, illetve az innovációs járulékfizetési kötelezettséggel összefüggésben járulékalap csökkentést alkalmazókra;
  • a rendszeresen előzetesen felszámított áfát valló, de azt a folyószámlán hagyó, vagy más adónemre átvezető adózókra;
  • az Áfa-törvény területi hatályán kívül gazdasági tevékenységet végző, külföldön telephellyel rendelkező vállalkozásokra;
  • az azonos székhellyel, nem valós székhelyszolgáltatást nyújtó ügyvéddel, vagy kézbesítési megbízottal rendelkező adózók körére.

Kiemelt feladat a kockázatos adózói kapcsolatok feltárása is és ezen belül a következők:

  • a korábban az adóhatóság látókörébe került szándékos adóelkerülők, fantom cégek tulajdonosainak és képviselőinek érdekeltségi körébe tartozó még nem ellenőrzött vállalkozások kiválasztása;
  • az adóhatóság által megállapított súlyos szabálytalanságok által érintett,
  • jelentős hátralékkal felszámolásra került cégek tulajdonosai, képviselői által alapított új cégek kijelölése;
  • a fenti vállalkozásokkal üzleti kapcsolatban álló vállalkozások kiválasztása;
  • azon adózók kiválasztása, amelyek kiemelten kockázatos külföldi adózókkal állnak/álltak üzleti kapcsolatban.

2004 óta mióta Magyarország az Európai Unióhoz csatlakozott, felszaporodtak azon gazdasági események, amelyet sok esetben egy magyar cég egy EU-s céggel folytat. Ennek folyamán a magyar adóhatóság is folyamatosan kapja az EU-ból a kontroll adatokat hazai cégekre vonatkozóan. Különös tekintettel kiséri figyelemmel az Apeh az Áfa kötelezettségek teljesítését, és a fiktív Áfa-s ügyletekre vonatkozó visszaigényléséket.

2010-ben az adóhatóság által ellenőrizendő főbb tevékenységi körök

  • a papír- és a nyomdaipar, valamint a hozzájuk kapcsolódó kereskedelem;
  • az őrző-védő szolgáltatások területén működő alvállalkozói láncolatok;
  • a termékbemutatókon keresztül bonyolódó kereskedelem
  • a hitelközvetítés és az üzletviteli tanácsadás.

Ha egy cég jövedelmezősége (eredmény/nettó árbevétel) alacsonyabb, mint az adott térségre, gazdálkodási formára tekintettel megállapított jövedelmezőségi mutató 50 %-a akkor arra az adóhatóság felfigyelhet:

  • a vegyes termékkörű ügynöki nagykereskedelemmel,
  • a zöldség-, gyümölcs-nagykereskedelemmel és
  • a vasáru-, festék-, üveg-kiskereskedelemmel
  • foglalkozó vállalkozások bevétel- és költségelszámolásainak valóságtartalmát,
  • nyilvántartásainak teljeskörűségét, alvállalkozói és egyéb szerződéses kapcsolatainak dokumentáltságát, foglalkoztatottjainak jogviszonyát, adó- és járulékfizetési kötelezettségét, valamint e kötelezettségek teljesítését.

2010-ben továbbá figyelemmel kiséri az Apeh:

  • a társadalombiztosítási járulék
  • a minimum járulékalap
  • a minimálbér kétszerese
  • és a tevékenységre jellemző kereset utáni járulékfizetési kötelezettséghez kapcsolódó költségvetési bevételeket
RSS hírcsatorna

Többet szeretne tudni?

Iratkozzon fel RSS hírcsatornánkra!

Kérjük hívja a +36 30 332 5119-es számot

Főbb számviteli szolgáltatásaink:

  • Könyvelés
  • Adótanácsadás
  • Bérszámfejtés
  • Vagyonosodási vizsgálatokkal kapcsolatos ügyintézés Budapesten!

Tisztelettel,

Pollák Márton

Ügyvezető igazgató

 
 

Napi teszt


Napi Tipp

Tudta-e Ön hogy a minimálbérre bejelentett személyeket vállalkozás esetén is nagy eséllyel vizsgálja le az APEH?

A minimálbér egy olyan összeg amelyet törvény ír elő, kvázi...

Üdvözöljük könyvelő irodánk honlapján! A könyvelés menüpont alatt megtalálhatja a könyveléssel kapcsolatos szolgáltatásainkat (pl.: kettős könyvelés, mérlegkészítés, eredménykimutatás, SZJA- és ÁFA bevallások), az adótanácsadás alatt az elsősorban adókkal és járulékokkal kapcsolatos optimalizálási konzultációnkat, bérszámfejtés alatt a bérügyintézés szolgáltatásait cégek és magánszemélyek esetében. Rövid bemutatkozásunk: Az 1980-as évek vége óta foglalkozunk könyveléssel, adótanácsadással és bérszámfejtéssel mérlegképes könyvelő szakemberekkel. Az elmúlt pár évtized szakmai tapasztalatát is hasznosítva a gyakorlatban kínálunk minőségi könyvelést kis cégektől a részvénytársaságokig. Mivel Magyarországon a jogszabályok kiemelten a számvitel területén gyakran változnak, ezért is járunk alkalmazottainkkal együtt folyamatosan mérlegképes könyvelői továbbképzésekre, ahol utánna számunkra is letisztultan adjuk át Önöknek - jelenlegi és leendő Kedves Ügyfelünknek - az Önt érintő számviteli változásokat hogy vállalkozásának könyvelése miatt Ön egy percig se aggódjon. Ön akár most lépett bele a vállalkozások világába, akár régebb óta működő cége van, könyvelőink segítségével másfajta szemszögből is láthatja vállalkozásának működését, mint amit a piacon a többi könyvelő kínál. Reméljük hamarosan üdvözölhetjük ügyfeleink között és megoszthatjuk Önnel a tapasztalatainkat a könyvelés területén! Könyvelő irodánk címe: 1055 Budapest, Szent István körút 1. (a Jászai Mari téri villamosmegállónál).
Cégalapítás esetén rendelkezünk ügyvédi háttérrel, illetve ha Ön nagyobb vállalkozás birtokosa úgy könyvvizsgálói kapcsolatunk is van, mindemellett nyújtja könyvelőirodánk Önnek a saját professzionális könyvelői, adótanácsadói és bérszámfejtői szolgáltatását.
Extra szolgáltatásként angolul beszélő könyvelőnk is van!