Előlegről bizonylat?

PDF versionPDF version

A hétköznapi életben sokszor előfordul hogy előleget fizetünk vagy éppen kapunk egy árú –vagy szolgáltatás kapcsán. Az ügyletről alapesetben számlát kell kiállítani annak a félnek aki kapja az előleget. Három főbb csoportba oszthatóak az előlegek ÁFA fizetés szerint: adómentes, fordított ÁFA-s és adóköteles:

  • Ha olyan szolgáltatást nyújtunk mely adómentes, akkor a kapott előleg után a számlán meg kell jelölni az adómentességet a megfelelő törvényi hivatkozással (ez utóbbi esetben egyéb számviteli bizonylat is kiállítható).
  • Fordított adózású ügylet esetén a kapott előleg után olyan számlát kell kiállítani melyen fel kell tüntetni hogy fordított adózású ügyletről van szó.
  • Adóköteles ügylet utáni előlegfizetéskor akkor nem szükséges számlát kiállítani, ha a vevő nem adóalany vagy magánszemély és nem kéri a számlát (pl. saját magának nyomtatót vásárol egy számítógépes boltban), és készpénzben vagy készpénzt helyettesítő eszközben fizeti az előleget, ekkor viszont nyugtát ki kell állítani. (Készpénzt helyettesítő eszköznek számít az 1996. évi CXII. törvény szerint a csekk, az elektronikus pénzeszköz, illetve a pénzforgalmi szolgáltató és az ügyfél közötti keretszerződésben meghatározott olyan személyre szabott dolog vagy eljárás, amely lehetővé teszi az ügyfél számára a fizetési megbízás megtételét.) Számlát kell kiállítani az ÁFA törvény értelmében akkor ha a maradék összeget a vevő a teljesítést követően fizeti meg!!

 

Ha azonban adóalany az előleget átadó akkor minden esetben kötelező a számla kiállítása. 900.000 Ft (bruttó) átvett összeg felett minden esetben kötelező a számla kiállítása!! Létezik azonban olyan mindennapos eset is, hogy a teljes vételárat a teljesítés napjáig kifizeti a vevő. Ebben az esetben ha adóalanyról vagy magánszemélyről (kéri a számlát) van szó és van előleg is, akkor egyrészt ki kell állítani egy előlegszámlát, majd a teljesítés időpontjában egy újabb számlát is a jogszabály értelmében. Nem adóalany esetében elég nyugtát kiállítani a teljesítés időpontjában. Speciális, de gyakori eset a bérleti díjról kiállított bizonylat. Itt ugyanis a fizetés esedékessége a tényleges teljesítést megelőzően van sok esetben. Ekkor csak végszámlát kell kiállítani a fizetési határidőt alapul véve.

Napi teszt


Napi Tipp

Tudta-e Ön hogy a többszörös székhely- illetve tulajdonosváltás egy vállalkozás életében gyanút kelthet az adóhatóságnál?

Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal...