APEH irányelvei 2010

A kötelező ellenőrzéseken túl az állami adóhatóságnak az ellenőrzési tevékenységét a vezetője által minden év elején február 20-áig közzétett ellenőrzési irányelv alapján kell végeznie az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény értelmében. Az alábbiakban láthatjuk hogy melyek ezek a pontok:
A kiválasztási folyamat sarokpontjai
Az adókötelezettséget nem teljesítő vagy azt megsértő adózót az adóhatóság a hatályos törvények alapján feltérképezheti és le is ellenőrizheti, függetlenűl annak tevékenységi körétől, méretétől, adófizetési képességétől, jogi helyzetétől stb.
Idén, 2010-ben továbbra is elsődleges szempont az adóelkerülő és a költségvetésnek kárt okozó adózókkal szembeni adóhatósági fellépés.Az előző évekhez hasonlóan továbbra is felfigyelhet az adóhatóság a következő vállalkozási mulasztásokra:
- a bevallások benyújtásának elmaradása;
- az áfa- és a jövedelemadó bevallások összhangjának hiánya;
- többszörös székhely-, illetve tulajdonos-váltás;
- több éven keresztül jelentős összegű tagi kölcsönnel történő működés;
- nagy összegű adóhátralék felhalmozása;
- nagy összegű fizetendő és levonható áfa bevallása az előtársasági és az azt követő időszakban;
- tartós veszteség kimutatása folyamatos működés mellett (különös tekintettel a nagy összegben felhalmozódott veszteségek finanszírozására);
- kiegyenlített értékesítés és beszerzés az EU tagországok vállalkozásaival folytatott kereskedelemben;
- harmadik országokkal kapcsolatos export-import ügyletek bonyolítása;
áfa-mentes termékimport bevallása - a bevallásokban sorozatosan nagy forgalom és a bevételhez igazodó nagyságú kiadások szerepeltetése (nevezett adóminimalizálás);
- a vállalkozások kapcsolatrendszerén, számlázási láncolatán, érdekmegosztásán alapuló szervezett csalásban való részvétel.
Az APEH kockázatelemzése során szűri azon adózókat, amelyek az alábbi adóelkerülő magatartásra utalhatnak:
- azokra a vállalkozásokra, amelyek forgalma az elévülési időn belül bármikor hirtelen és ugrásszerűen megnőtt;
- az árbevételhez képest jelentős arányú szolgáltatást (pl. rendszerhasználati díj, bérleti díj, reklám- és marketing költség, stb.) igénybe vevő adózókra;
- a beruházásaikhoz kapcsolódóan a társasági adóról szóló törvény alapján adóalap csökkentő tételt igénybe vevő, illetve adókedvezményt érvényesítő adózókra;
- a különböző támogatásokat igénybe vevő vállalkozásokra;
- a kutatás-fejlesztési tevékenységgel kapcsolatban adóalap-csökkentést, illetve az innovációs járulékfizetési kötelezettséggel összefüggésben járulékalap csökkentést alkalmazókra;
- a rendszeresen előzetesen felszámított áfát valló, de azt a folyószámlán hagyó, vagy más adónemre átvezető adózókra;
- az Áfa-törvény területi hatályán kívül gazdasági tevékenységet végző, külföldön telephellyel rendelkező vállalkozásokra;
- az azonos székhellyel, nem valós székhelyszolgáltatást nyújtó ügyvéddel, vagy kézbesítési megbízottal rendelkező adózók körére.
Kiemelt feladat a kockázatos adózói kapcsolatok feltárása is és ezen belül a következők:
- a korábban az adóhatóság látókörébe került szándékos adóelkerülők, fantom cégek tulajdonosainak és képviselőinek érdekeltségi körébe tartozó még nem ellenőrzött vállalkozások kiválasztása;
- az adóhatóság által megállapított súlyos szabálytalanságok által érintett,
- jelentős hátralékkal felszámolásra került cégek tulajdonosai, képviselői által alapított új cégek kijelölése;
- a fenti vállalkozásokkal üzleti kapcsolatban álló vállalkozások kiválasztása;
- azon adózók kiválasztása, amelyek kiemelten kockázatos külföldi adózókkal állnak/álltak üzleti kapcsolatban.
2004 óta mióta Magyarország az Európai Unióhoz csatlakozott, felszaporodtak azon gazdasági események, amelyet sok esetben egy magyar cég egy EU-s céggel folytat. Ennek folyamán a magyar adóhatóság is folyamatosan kapja az EU-ból a kontroll adatokat hazai cégekre vonatkozóan. Különös tekintettel kiséri figyelemmel az Apeh az Áfa kötelezettségek teljesítését, és a fiktív Áfa-s ügyletekre vonatkozó visszaigényléséket.
2010-ben az adóhatóság által ellenőrizendő főbb tevékenységi körök
- a papír- és a nyomdaipar, valamint a hozzájuk kapcsolódó kereskedelem;
- az őrző-védő szolgáltatások területén működő alvállalkozói láncolatok;
- a termékbemutatókon keresztül bonyolódó kereskedelem
- a hitelközvetítés és az üzletviteli tanácsadás.
Ha egy cég jövedelmezősége (eredmény/nettó árbevétel) alacsonyabb, mint az adott térségre, gazdálkodási formára tekintettel megállapított jövedelmezőségi mutató 50 %-a akkor arra az adóhatóság felfigyelhet:
- a vegyes termékkörű ügynöki nagykereskedelemmel,
- a zöldség-, gyümölcs-nagykereskedelemmel és
- a vasáru-, festék-, üveg-kiskereskedelemmel
- foglalkozó vállalkozások bevétel- és költségelszámolásainak valóságtartalmát,
- nyilvántartásainak teljeskörűségét, alvállalkozói és egyéb szerződéses kapcsolatainak dokumentáltságát, foglalkoztatottjainak jogviszonyát, adó- és járulékfizetési kötelezettségét, valamint e kötelezettségek teljesítését.
2010-ben továbbá figyelemmel kiséri az Apeh:
- a társadalombiztosítási járulék
- a minimum járulékalap
- a minimálbér kétszerese
- és a tevékenységre jellemző kereset utáni járulékfizetési kötelezettséghez kapcsolódó költségvetési bevételeket